פרשת השבוע- פרשת דברים.
פרשת דברים היא הפרשה הפותחת את ספר דברים. את הפרשה הזו קוראים בשבת שלפני תשעה באב, יום חורבן בית המקדש, אותו נציין ביום שלישי. מדוע חרב בית המקדש ולמה זה מעניין, עדיין....
פרשת דברים היא הפרשה הפותחת את ספר דברים. את הפרשה הזו קוראים בשבת שלפני תשעה באב, יום חורבן בית המקדש, אותו נציין ביום שלישי. מדוע חרב בית המקדש ולמה זה מעניין, עדיין....
מדוע חרב בית המקדש הראשון בשנת 586 לפני הספירה?
לפי הסבר אחד, בספר מלכים ב בפרקים כ ואילך, בית המקדש חרב בגלל התנהלות פוליטית שגויה של מלכי יהודה. האימפריה האשורית ששלטה באיזור, ירדה מגדולה, ומלכי יהודה לא השכילו לקרוא את מפה הפוליטית- האם להישאר נאמנים לאשור? כיצד בכלל ניתן לצפות את נפילת האימפריה? (עוד על מסע אשור לדיכוי המרד ביהודה- אפשר לצפות בקישור)
האם להפגין נאמנות כלפי מצרים, שלרגע היה נדמה כאילו היא האימפריה היורשת? האם להתחיל לחשוש מהבבלים ההולכים מתקדמים מכיוון מזרח? מתברר שהמלכים שלא לקחו את בבל ברצינות ולא שילמו להם מיסים- גרמו לתסבוכת פוליטית שבסופה נאלצה ממלכת יהודה לא רק לשלם מיסים רבים לבבל, אלא נענשה על ידי הבבלים- אנשי יהודה הוגלו לבבל וירושלים העיר- על בתיה, ארמונותיה ובית המקדש – נהרסו ונשרפו כליל.
לפי הסבר שני- בית המקדש חרב כעונש מאת אלוהים. על מה העונש? מבלי לחשוב הרבה, התשובה האינטואטיבית לשאלה זו- כי אנשי ממלכת יהודה חטאו- המנהיגים והעם.
מה פירוש חטאו? לא האמינו באלוהים? לא באו לבית המקדש? לא העלו קורבנות? לא פעלו על פי הנחיות הפולחן? או חלילה- עבדו עבודה זרה? האמינו באלילים אחרים?
בנים גידלתי ורוממתי, והם פשעו בי... אומר הנביא ישעיהו.
למה? מה, מה עשינו רע? הרי כולם מתלבשים יפה והולכים לבית המקדש, במועדים וברגלים, זובחים זבח לה'. מה הבעיה?
ההפטרה של פרשת השבוע- היא הפרק הראשון של ספר ישעיה. וישעיהו הנביא עונה תשובה מאוד מפתיעה על השאלה מהו החטא.
ישעיהו לא קונה את המעשים, את הפעולות החיצוניות. למה לי רוב זבחיכם? הוא שואל. ואל תענו לי.
החגים, המועדים, העלאת הקורבנות, התפילות- הכל צביעות. מדוע? כי ידיכם מלאות דם.
כי אין התנהגות ראויה בין אדם לאדם. בין אדם לאדם.
איכה הייתה לזונה קריה נאמנה? איך ירושלים, העיר שהייתה תפארת, שהייתה לראש- הפכה לזונה- נשלטת על ידי כל? התנהגות לא מוסרית של המנהיגים. המונעים משוחד ולא מצדק.
כלומר, מבחינת ה' החטא הוא הצביעות- אל תבואו לבית המקדש בידיים מלאות בדם. אין טעם במעשים של פולחן אם יש בהם צביעות. אל תתדהרו במעשים. להיפך- זה ביזוי של המקדש.
לִמְדוּ הֵיטֵב דִּרְשׁוּ מִשְׁפָּט אַשְּׁרוּ חָמוֹץ שִׁפְטוּ יָתוֹם רִיבוּ אַלְמָנָה...
ההפטרה של פרשת השבוע- היא הפרק הראשון של ספר ישעיה. וישעיהו הנביא עונה תשובה מאוד מפתיעה על השאלה מהו החטא.
ישעיהו לא קונה את המעשים, את הפעולות החיצוניות. למה לי רוב זבחיכם? הוא שואל. ואל תענו לי.
החגים, המועדים, העלאת הקורבנות, התפילות- הכל צביעות. מדוע? כי ידיכם מלאות דם.
כי אין התנהגות ראויה בין אדם לאדם. בין אדם לאדם.
איכה הייתה לזונה קריה נאמנה? איך ירושלים, העיר שהייתה תפארת, שהייתה לראש- הפכה לזונה- נשלטת על ידי כל? התנהגות לא מוסרית של המנהיגים. המונעים משוחד ולא מצדק.
כלומר, מבחינת ה' החטא הוא הצביעות- אל תבואו לבית המקדש בידיים מלאות בדם. אין טעם במעשים של פולחן אם יש בהם צביעות. אל תתדהרו במעשים. להיפך- זה ביזוי של המקדש.
לִמְדוּ הֵיטֵב דִּרְשׁוּ מִשְׁפָּט אַשְּׁרוּ חָמוֹץ שִׁפְטוּ יָתוֹם רִיבוּ אַלְמָנָה...
בית המקדש השני, נחרב בשנת 70 לספירה בתקופת שלטון הרומאים על הארץ. חז"ל מסבירים את החורבן בהסבר של שנאת חינם. אש חברתית שניצתה והביאה לחורבן חברתי, כפי שמסופר בסיפור המפורסם על קמצא ובר קמצא. כלומר, גם בית המקדש השני חרב בגלל בעיות חברתיות, קשות ועמוקות.
כעת ערב שישי. עוד רגע שבת. הרהורים על הקשר שבין אדם לחברו.
כמה רגישות, כמה כוח, כמה עוצמה יש בקשר שבין אדם לאדם.
באמצעות הקשר האנושי יש לנו היכולת לבנות ולהחיות, להכיל לחבק ולאפשר אחד לשני להיות.
ואפשר גם להחליש, להחריב ולהמיט אסון.
ההחלטה בידינו.
מקווה שהמילים האלה מרככות דבר מה בלבבות. מאפשרות לראות אדם מול אדם. להקשיב ולאהוב ככה סתם, אהבת חינם.
שבת שלום
מקווה שהמילים האלה מרככות דבר מה בלבבות. מאפשרות לראות אדם מול אדם. להקשיב ולאהוב ככה סתם, אהבת חינם.
שבת שלום
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה