פרשת במדבר, הפרשה הראשונה בספר בדבר, היא מעין רשימה- רישום של האנשים בעם- לפי השבטים. ראשי השבטים נדרשים לפקוד את אנשיהם- אחד אחד, ממש ברמה השמית, המספרית. משהו כמעט טכני, לצרכים שונים, דוגמת צרכי צבא.
ובתוך הרשימה הטכנית היבשה- קורה אסון.
נדב ואביהוא, שניים מתוך ארבעת הבנים של אהרון- מתים. אהרון, אחיו המסור של משה. אהרון- הכהן, בן משפחת לוי. בניו מתו... מדוע? פירושים רבים לשאלה.
אני רוצה לקשור בין הספירה הטכנית של השבטים, לבין האסון- ומה שקורה לאחריו.
ברשימת הפקודים בעם, מצוין באופן מיוחד כי הלווים אינם מתפקדים: מז וְהַלְוִיִּם לְמַטֵּה אֲבֹתָם לֹא הָתְפָּקְדוּ בְּתוֹכָם.
אנשי שבט לוי מצויינים באופן מיוחד כחריגים, בכך שאינם מתפקדים בתוכם....
ולמה שלא יתפקדו? כי יש להם תפקיד אחר...לשרת את ה'- את המשכן.
וְאַתָּה הַפְקֵד אֶת-הַלְוִיִּם עַל-מִשְׁכַּן הָעֵדֻת וְעַל כָּל-כֵּלָיו וְעַל כָּל-אֲשֶׁר-לוֹ הֵמָּה יִשְׂאוּ אֶת-הַמִּשְׁכָּן וְאֶת-כָּל-כֵּלָיו וְהֵם יְשָׁרְתֻהוּ וְסָבִיב לַמִּשְׁכָּן יַחֲנוּ
כלומר- כיוון שיש לך תפקיד מיוחד- אתה לא בספירה.
מה המשמעות של לא להיות בספירה- מכיוון אחד- נהדר- אני יכול לעשות מה שאני רוצה, מעל החוק. מכיוון אחר- אף אחד לא מסתכל...לאף אחד לא אכפת... אני לא חלק...
ואז מה קורה?
אולי מתוך תחושת האני יכול לעשות מה שבא לי, ואולי מתוך התחושה שבעצם לאף אחד לא אכפת- שני הבנים של אהרון, משבט לוי- מקריבים "אש זרה". וַיָּמָת נָדָב וַאֲבִיהוּא לִפְנֵי יְהוָה בְּהַקְרִבָם אֵשׁ זָרָה לִפְנֵי יְהוָה...
עושים משהו שאינו חלק מ... ואולי הם חשובים- שמותר להם להחליט לבד, ואולי.. אולי הם חושבים שאף אחד לא מסתכל. כלומר- יכול להיות שהם מתו כיוון שהם לא התפקדו, לא היו נוכחים, לא הרגישו חלק.
בתגובה לאסון, למות שני בני אהרון, מצווה ה' את משה לפקוד את שבט לוי-
יד וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי לֵאמֹר. טו פְּקֹד אֶת-בְּנֵי לֵוִי לְבֵית אֲבֹתָם לְמִשְׁפְּחֹתָם כָּל-זָכָר מִבֶּן-חֹדֶשׁ וָמַעְלָה תִּפְקְדֵם
אולי במובנים רבים- יש כאן תיקון.
התפקיד- אינו פוטר מהתפקדות. גם למען הסדר החברתי והנראות, גם למען הפקיד עצמו- שידע שהוא תחת ביקורת ולא רק זאת- אלא שירגיש שייך, נוכח, בתוך החברה אותה הוא משרת.
אהוד בנאי, מלהטט במילים על נציגי ציבור....הפקידים המופקדים....
כאחד העם. היום זה לא עובד כבר... יש מי שחוקים חלים עליו ויש מי שחל על החוקים.
השבמחקילדת פלא.