מאגר מידע ספרות הקודש ילדים - בקרוב על יסודי מורים דף הבית מקראנט

יום שישי, 15 באוקטובר 2010

פרשת לך לך. על גירוש הגר וישמעאל ועל המעלימים עין.


פרשת השבוע- לך לך.
בתמונה- "הגר", עדי נס, סדרת צילומי דמויות מהתנ"ך.

איפה העובדת הזרה של אהוד ברק? לא מוצאים אותה... לאן היא נעלמה? תעלומה. מחוסר הוכחות, החליט היועץ המשפטי לממשלה לסגור את תיק החקירה נגד נילי פריאל, אשתו של שר הבטחון. החשדות: העסקת עובדת זרה ללא רשיון. לפי החשד עובדת זרה ולא חוקית עבדה בעבודות נקיון בדירת הזוג ברק בתדירות של פעמיים בשבוע. נילי פריאל הודתה בהעסקת העובדת . מה עם שר הבטחון? הרמטכ"ל לשעבר מר אהוד ברק? עוזרו הבכיר של היועץ המשפטי לממשלה ציין כי לא נמצא בסיס למעורבות ברק בהעסקת העובדת הזרה ולכן הוחלט שלא לזמן את ברק לחקירה. (מתוך אתר הארץ) הגיוני.
למה שברק יהיה מעורב בשאלה הלא מעניינת מי בדיוק מנקה את הבית?
מתוך כותרות העיתון עולות שתי שאלות:
האחת – לאן נעלמה העובדת הזרה. שניה- לאן נעלם אהוד ברק?

את שניהם, את העוזרת ואת אהוד ברק, אפשר למצוא בפרשת השבוע שלנו, פרשת לך לך. בין היתר, מסופר בפרשה, בפרק טז, על שרי, אשתו של אברם אבינו. לשרי אין ילדים. מעבר לעצב הלאומי, הרחב, הגדול- כי הרי הובטח לאברם שיהיה לו זרע כחול אשר על שפת הים ושזרעו יירש את הארץ וממנו יצא עם סגולה- - יש כאן עצב של איש לא צעיר ושל אישה לא צעירה שאין לה ילדים. מה כן יש לה? שפחה מצרית. והנה- לשרי יש רעיון מבריק- שהשפחה המצרית תעשה בשבילה את העבודה- "בֹּא-נָא אֶל-שִׁפְחָתִי אוּלַי אִבָּנֶה מִמֶּנָּה"- כלומר- הרעיון הוא שאברם ישכב עם הגר, השפחה המצרית, ושרי- תבנה ממנה- תבנה- אולי מלשון בנים, אולי מלשון בניין. בקיצור- שרי תהנה מהפירות של הגר השפחה שלה. למה? כי היא השפחה שלה. ומה ששייך לשפחה- שייך לגברת. ככה זה אז. ככה זה היום. ומה תגובת השר? וַיִּשְׁמַע אַבְרָם לְקוֹל שָׂרָי.


עד כה – התכנית מצוינת. אברם אכן בא אל שרי, כלומר מקיים איתה יחסי מין, הגר נכנסת להריון ו....
רגע רגע, בעיה. אל תוך השיקולים הקרים והמעשים הטכנים – נכנס גם רגש. הגר, השפחה, מתחילה לזלזל בגבירתה. לשרי יש הכל והגר היא השפחה- אבל להגר יש את הדבר היחיד שאין לשרי- את היכולת להרות וללדת . וַתֵּקַל גְּבִרְתָּהּ בְּעֵינֶיהָ. ותקל- נהייתה קלה, אולי ההיפך מלכבד, לתת משקל כבד. שרי מקנאה, מתעצבנת, ומיד פונה אל אברם בטענות.

והנה.... כבר אנחנו מתקרבים לתשובות לשאלות - היכן העובדת הזרה ו... היכן כבוד השר. כל התשובות בפסוק אחד:
" וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֶל-שָׂרַי הִנֵּה שִׁפְחָתֵךְ בְּיָדֵךְ עֲשִׂי-לָהּ הַטּוֹב בְּעֵינָיִךְ וַתְּעַנֶּהָ שָׂרַי וַתִּבְרַח מִפָּנֶיהָ".

אז איפה אברם? הולך עשרה צעדים אחורה ויוצא מהתמונה- תעשי מה שאת מבינה, אני לא מתערב. אני לא קשור. איך אמר העוזר של היועץ המשפטי- לא נמצא בסיס למעורבות.
ואיפה העובדת הזרה? הגר בורחת למדבר, מבוהלת, עם בנה, ישמעאל. בהמשך הסיפור (בראשית כא) המלאך פוגש אותה ומשכנע אותה לחזור. לבקשת המלאך, שרי חוזרת לחמולת אברם. לימים, לשרה נולד בן משלה- יצחק. ישמעאל, שהיה על הכוונת של שרה עוד לפני שנולד, נתפס על חם מצחק בברית של יצחק. עד כאן- שרה חוטפת סופית את הקריזה- ואומרת לאברהם לגרש את האמה הזאת ואת בנה, כִּי לֹא יִירַשׁ בֶּן-הָאָמָה הַזֹּאת עִם-בְּנִי עִם-יִצְחָק. כאן סוף סוף לאברהם קצת לא נעים, והוא מתחיל להתנהג כמו אבא, אבל בשכנוע אלוהי הוא משלח את הגר ואת בנו ישמעאל אל מחוץ לבית, אל הלא נודע .
את צערה של שרי- אי אפשר בכלל לשפוט. את השינוי בהתנהגות שלה- גם קשה. היא לא יכלה לדעת איך היא תרגיש. וגם הגר לא ידעה. מה שהתחיל כפתרון בין הנשים- הפך לבעיה, למאבק של רחם ואגו.

אבל צורמת וקשה העלמת הפסיביות של אברהם. כאילו הוא לא קשור. איך הוא לא אומר כלום כששרי מענה את הגר? עד כדי כך שהיא בורחת? ולוקחת איתה את הבן – שעד שלב מסוים הוא הבן היחיד של אברהם? אפילו מלאך ה' שומר עליהם במדבר, ונותן מים, מחסה, הגנה והבטחה. גם לאמא – השפחה שהתגייסה לעזור לגבירתה והסתבכה. גם לילד, מי שעתיד להיות פרא אדם- ישמעאל. איך, שרה, איך אברהם... איך מגרשים ילד?

הרמב"ן, בניגוד ליועצים אחרים- לא חוסך את הביקורת משרה ומאברהם. חטאה אמנו בענוי הזה, אומר הרמב"ן, וגם אברהם בהניחו לעשות כן. יש כאן חטא מוסרי בעינוי האקטיבי ובעינוי הפסיבי. לא מענים ולא מגרשים את מי שאתה עצמך הבאת כדי לעזור לך. ובטח שלא את הילדים שלו. העלמת העין של אברהם, של בן הזוג, שכאילו לא רואה מה קורה בתוך ביתו שלו, ואולי של כל מי שמעלים עין ממה שקורה במדינתו שלו, היא חטא חמור וקשה ביותר. וממשיך הרמב"ן, ומעלה טיעון נוסף, אינטרסנטי, למה לא לענות ילדים של עובדים זרים, או של עמים שכנים? ושמע ה' אל עניה ונתן לה בן שיהא פרא אדם לענות זרע אברהם ושרה בכל מיני הענוי. במילים פשוטות- ילדים שמענים אותם, יענו אותך אחר כך בחזרה. ולא שלא בצדק. איך אומרים בפרשה של השבוע הבא- אל תשלח ידך אל הנער.

לזכותו של ברק, והלוואי וימשיך ויעמוד מאחורי הדברים שאמר:
שר הביטחון, אהוד ברק, ביקש היום (שני) בישיבת הממשלה לקיים דיון חוזר בישיבת הממשלה הבאה בנושא גירוש ילדי העובדים הזרים. שר הביטחון ברק אמר בישיבה כי "חיוני שהממשלה תגלה מספיק ביטחון עצמי כדי לבחון מחדש את פרטי החלטתה. בנסיבות שנוצרו גם גירוש ילד אחד יגרום נזק מדיני ובינלאומי קשה לישראל". השר ברק אמר כי "לצד מדיניות הגירה קפדנית ונבונה בהווה ובעתיד, חשוב לסיים את פרשת הילדים הזרים בשכל ישר, ברגישות ובבינת הלב".

קישור למוקד סיוע לעובדים זרים. מידע, דרכי התנדבות והתנגדות לרוע הלב והגזירה.

סרטון של ילדי בית ספר ביאליק רוגוזין בתל אביב- לעולם בעקבות השמש.





שבת שלום.
נויה שגיב.
מוזמנים לקרוא, להפיץ, להגיב. אולי אפילו לעשות משהו.

7 תגובות:

  1. התבלבלת:"עד כה – התכנית מצוינת. אברם אכן בא אל שרי, כלומר מקיים איתה יחסי מין, שרי נכנסת להריון ו...."
    אברם בא על הגר..כלומר שכב עם הגר, והיא הרתה...... אחרת אם היה בא אל שרי, כל הסיפור היה נראה אחרת :-)

    השבמחק
  2. מצויינת - תודה עלייך.
    שבת שלום
    רעות

    השבמחק
  3. אחד הסיפורים הקשים. שיקול דעת מכוער של שרי, חוסר מעשה של אברם וחריצת גורלם של האחים - עם הסגולה ופרא האדם שהובטח בעצם לשניהם לרשת את האדמה של אביהם. והמלחמה לא פוסקת. מעבר לזה - הקישור לגירוש העובדים הזרים פשוט מצויין.

    שבת שלום

    השבמחק
  4. אוי איזה ילדים מהממים!

    ובעיניין הפרשה- מצטרפת לנאמר בנוגע לקישור המרגש והאקטואלי בין אז להיום. בכל הנוגע למוסר, ההשוואה הזו בין תקופת התנ"ך לבין ימינו ב"חברה המודרנית" לפעמים צורמת, לצערי.
    חשוב להדגיש את ההבדל המהותי בין גירוש על רקע אמוציות וגאווה לבין כזה המתקשט בכותרת של השלטת סדר במדינה ושמירה על ציביונה.
    אם כך ואם כך, בעלי הדעה צריכים לפעול באחריות, בלי חרטות. לא יתכן שיהיה עידוד של הבאת עובדים זרים לביצוע עבודות לא פופולריות במדינה מחד, ומאידך, השקעת מרץ רב בגירושם של אלה שהצליחו למצוא כאן בית ו\או מקלט, על רקע טענות שמתאימות לתקופות חשוכות ולדמויות חסרות רגש ומוסר.

    שבת שלום יקירתי, רק חדשות טובות :)

    השבמחק
  5. כמה נקודות:

    קודם כל הילדים - אסור לשלוח מכאן את מי שכבר בגר והתבגר כאן, זה לא ראוי.
    אין כאן שאלה.

    לגבי האחרים - איני רואה הבדל בינם לבין מי שגנב משהו ועכשיו מתלונן על עגמת הנפש כשלוקחים ממנו את הגניבה..

    להורים, שעברו על החוק, שבאו לכאן לעבוד בלבד (לא מדבר על פליטים שחייהם בסכנה) אין נסיבות מקילות.
    אולי אפשר לותר להם על הפרת החוק ולא להעמיד אותם לדין, אבל לתת להם אישור בדיעבד להשאר? על מה ולמה?!

    ואם נחבר בין השניים, הילדים וההורים - נשארים האחרים, אלו שאינם הורים ואין להם ילדים. הם מהגרי עבודה שבחרו להתעלם מהחוק וההסיכום המקורי איתם ופשוט כפו את נוכחותם על המדינה. מה איתם?
    אם להם מותר להתעלם מהחוק למה לי אסור?
    מתי מותר ומתי לא?
    ולמה את זו שמותר לה להחליט ולא אדם אחר שהמניעים שלו אחרים?
    היכן הקו?


    אם יש משהו שמוכיח לי יותר מכל דבר שהמאבק הזה הוא מאבק בין שני קצוות מנוגדים וקיצוניים (ובהכרח שוגים כל אחד בדרכו), זה הזעזוע המעושה על עצם הדיון בנושא.
    מדובר במצב אנושי שנוצר מעבירה על החוק, ולא עבירה קלה וזניחה.
    מדובר בשינוי דמוגרפי משמעותי ביותר (כברשאלתי, האם הגבול הוא ב-400 הילדים או ב-300 אלף הלא חוקיים?)
    חייבים לדון בזה.
    חייבים לטפל בזה.

    להשתמש בפרשת השבוע זו, במחילה, דמגוגיה. מה הקשר בין מעשה אברם ושרי (שהיה לא מוסרי) לבין עובד זר?
    האם חוזה עבודה בין עסק לעובד הוא חתונה קתולית?
    האם אסור לפטר עובד גם במידה וחוזה העבודה המקורי הגביל בזמן את משך העסקתו?
    ואם אנצל את הבמה הזו לדמגוגיה: האם לאשתי אסור עכשיו להתגרש ממני כי נשארתי איתה כשהיא היתה צריכה את עזרתי?

    אוסיף משהו קטן, תהיה - מדוע את מסוגלת להבין את כאבה של שרי עד כדי כך שאינך שופטת אותה על שילוח אשה וילד קטן למדבר?
    האם מאבק של רחם ואגו מצדיק מעשה כזה? ואם לא מצדיק, איך אי אפשר לשפוט?
    ממש לא מבין את זה.
    נראה לי מוסר .. בעייתי משהו (לא מתכוון לעלוב, באמת תוהה)

    ולגבי אהוד ברק, אחרי מדחת יוסף אין לי יותר מדי ציפיות ממנו..

    השבמחק
  6. הויש, קיבלנו אבא ואמא ראשונים בסדרה עלובים למדי.
    הוא חסר לב, סמרטוט (פועל לפי עצת שרי, הולך לשפד את בנו היקר, ולפני מסרסר באשתו) והיא מכשפה רעה.

    כתבת "את צערה של שרי- אי אפשר בכלל לשפוט. " הצער הזה אולי טוב לטיעונים לעונש, אבל עונש היה עליה לקבל.

    ואולי אנחנו נענשים כל הזמן בגלל המשפט ההוא: אבות אכלו בוסר...
    הגר

    השבמחק
  7. לא על התגובות. חלילה לא משווה בין ברק לבין אברהם. אני כן חושבת שלנו כ"ריבון" יש את החובה לקחת אחריות על העובדים הזרים שאנחנו מעלימים עין בהכנסתם לארץ. העובדים הזרים-ז לא אנשים פרטיים שמנסים לשרוד. אנחנו לא בעמדת הישרדות מולם. אנחנו חייבים לנקוט עמדה ערכית, מוסרית, חוקית- אם לא נכנסים- אז לא נכנסים. יש לא מעט מדינות שלא מאשרות כניסה של עובדים זרים לתחומיה, או מגבילות ומתוות את התנאים. לגיטימי. אבל אי אפשר גם להעלים עין, להינות משירותיהם, וגם פעם בכמה חודשים להתעלל בהם. זה לא נראה טוב, זה לא מריח טוב. זה לא מרגיש טוב. זה לא.

    השבמחק