מאגר מידע ספרות הקודש ילדים - בקרוב על יסודי מורים דף הבית מקראנט

יום ראשון, 5 בדצמבר 2010

למי שעצבני מדברי הרב עובדיה יוסף ורוצה כלים להגיב.הציטוט המלא מהתלמוד- כולל חלקים שהרב שכח

הרי אי אפשר שלא להגיב לדברי הרב עובדיה יוסף

"כמה בתים נהרסו שכונות שלמות הלכו לאיבוד - הכל בהשגחה", אמר הרב ואף המליץ על תיקון: "צריך ללמוד תורה, לעשות מעשים טובים, לחזור בתשובה, לשמור שבת ולדעת את כל ההלכה, ובזכות זה ה' ישלח רפואה שלמה". עוד איחל בדרשתו ש"נהיה חומת אש סביב - אש של כבוד, ולא אש שורפת".
קישור לכתבה ב ynet


ראשית נביא את הציטוט המלא מהתלמוד. חיפוש פשוט שכולם יכולים לעשות באינטרנט, לא צריך להיות רב.
מצורף הקישור לעמוד הספיציפי במאגר התלמוד באתר מקראנט- שבת, דף קיט עמוד ב, אפשר לבצע חיפוש ראשוני גם בגוגל:

א"ר יהודה בריה דרב שמואל משמיה דרב אין הדליקה מצויה אלא במקום שיש חילול שבת

וכיצד מבססים חכמי התלמוד את דבריהם?הם מצטטים מירמיהו- נמשיך בציטוט מהתלמוד :


שנאמר (ירמיהו יז) ואם לא תשמעו אלי לקדש את יום השבת ולבלתי שאת משא וגו' והצתי אש בשעריה ואכלה ארמנות ירושלים ולא תכבה



גם כאן, אנו רשאים לבצע חיפוש עצמאי, ולמצוא את הפרק הרלבנטי מירמיהו. קישור לפרק יז. ירמיהו הנביא המנבא בתקופה שלפני חורבן בית המקדש וגלות יהודה לבבל בשנת 586 לפני הספירה. הוא נביא שנוא, כיוון שהוא טוען שהעונשים הקרבים- מגיעים לעם. באמת לא נעים לשמוע. אבל... על אילו חטאים מדבר ירמיהו? נמשיך לעלעל בירמיהו ונגלה כי ירמיהו כלל לא מדבר על חטאים הקשורים בפולחן ובעבודת האל- להיפך- ירמיהו טוען שמי שעובד את ה', מעלה קורבנות בפולחן- אבל לא נוהג בצורה מוסרית- מבזה את ה'. התנהגות מוסרית- היא היא מה שה' דורש. ולא החצנה של פעולות אמונה.
תקראו את ירמיהו ותחזרו אחר כך כי עוד לא סיימנו. ויש דברים ממש חשובים בהמשך הפוסט- סוף הציטוט המפתיע מהתלמוד. החלק שהרב עובדיה שכח.

ירמיהו ז:
הַדָּבָר אֲשֶׁר הָיָה אֶל-יִרְמְיָהוּ, מֵאֵת יְהוָה לֵאמֹר. ב עֲמֹד, בְּשַׁעַר בֵּית יְהוָה, וְקָרָאתָ שָּׁם, אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה; וְאָמַרְתָּ שִׁמְעוּ דְבַר-יְהוָה, כָּל-יְהוּדָה הַבָּאִים בַּשְּׁעָרִים הָאֵלֶּה, לְהִשְׁתַּחֲו‍ֹת, לַיהוָה. {ס}
ג כֹּה-אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת, אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, הֵיטִיבוּ דַרְכֵיכֶם, וּמַעַלְלֵיכֶם; וַאֲשַׁכְּנָה אֶתְכֶם, בַּמָּקוֹם הַזֶּה. ד אַל-תִּבְטְחוּ לָכֶם, אֶל-דִּבְרֵי הַשֶּׁקֶר לֵאמֹר: הֵיכַל יְהוָה הֵיכַל יְהוָה, הֵיכַל יְהוָה הֵמָּה. ה כִּי אִם-הֵיטֵיב תֵּיטִיבוּ, אֶת-דַּרְכֵיכֶם וְאֶת-מַעַלְלֵיכֶם: אִם-עָשׂוֹ תַעֲשׂוּ מִשְׁפָּט, בֵּין אִישׁ וּבֵין רֵעֵהוּ. ו גֵּר יָתוֹם וְאַלְמָנָה, לֹא תַעֲשֹׁקוּ, וְדָם נָקִי, אַל-תִּשְׁפְּכוּ בַּמָּקוֹם הַזֶּה; וְאַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים לֹא תֵלְכוּ, לְרַע לָכֶם. ז וְשִׁכַּנְתִּי אֶתְכֶם, בַּמָּקוֹם הַזֶּה--בָּאָרֶץ, אֲשֶׁר נָתַתִּי לַאֲבוֹתֵיכֶם: לְמִן-עוֹלָם, וְעַד-עוֹלָם. ח הִנֵּה אַתֶּם בֹּטְחִים לָכֶם, עַל-דִּבְרֵי הַשָּׁקֶר--לְבִלְתִּי, הוֹעִיל. ט הֲגָנֹב רָצֹחַ וְנָאֹף, וְהִשָּׁבֵעַ לַשֶּׁקֶר וְקַטֵּר לַבָּעַל; וְהָלֹךְ, אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים--אֲשֶׁר לֹא-יְדַעְתֶּם. י וּבָאתֶם וַעֲמַדְתֶּם לְפָנַי, בַּבַּיִת הַזֶּה אֲשֶׁר נִקְרָא-שְׁמִי עָלָיו, וַאֲמַרְתֶּם, נִצַּלְנוּ--לְמַעַן עֲשׂוֹת, אֵת כָּל-הַתּוֹעֵבוֹת הָאֵלֶּה. יא הַמְעָרַת פָּרִצִים, הָיָה הַבַּיִת הַזֶּה אֲשֶׁר-נִקְרָא-שְׁמִי עָלָיו--בְּעֵינֵיכֶם; גַּם אָנֹכִי הִנֵּה רָאִיתִי, נְאֻם-יְהוָה. יב כִּי לְכוּ-נָא, אֶל-מְקוֹמִי אֲשֶׁר בְּשִׁילוֹ, אֲשֶׁר שִׁכַּנְתִּי שְׁמִי שָׁם, בָּרִאשׁוֹנָה; וּרְאוּ, אֵת אֲשֶׁר-עָשִׂיתִי לוֹ, מִפְּנֵי, רָעַת עַמִּי יִשְׂרָאֵל. יג וְעַתָּה, יַעַן עֲשׂוֹתְכֶם אֶת-כָּל-הַמַּעֲשִׂים הָאֵלֶּה--נְאֻם-יְהוָה; וָאֲדַבֵּר אֲלֵיכֶם הַשְׁכֵּם וְדַבֵּר, וְלֹא שְׁמַעְתֶּם, וָאֶקְרָא אֶתְכֶם, וְלֹא עֲנִיתֶם. יד וְעָשִׂיתִי לַבַּיִת אֲשֶׁר נִקְרָא-שְׁמִי עָלָיו, אֲשֶׁר אַתֶּם בֹּטְחִים בּוֹ, וְלַמָּקוֹם, אֲשֶׁר-נָתַתִּי לָכֶם וְלַאֲבוֹתֵיכֶם--כַּאֲשֶׁר עָשִׂיתִי, לְשִׁלוֹ. טו וְהִשְׁלַכְתִּי אֶתְכֶם, מֵעַל פָּנָי, כַּאֲשֶׁר הִשְׁלַכְתִּי אֶת-כָּל-אֲחֵיכֶם, אֵת כָּל-זֶרַע אֶפְרָיִם. {פ}

אז ירמיהו טוען שעבודת ה' היא - להיות מוסרי. נדמה לי שעל זה גם הרב עובדיה יוסף יכול לחתום וגם אני. וגם אתם.
אבל צריך לזכור שאותו ירמיהו שעהרב עובדיה משתמש בו - מתנגד התנגדות נחרצת לעבודת ה' מוחצנת, שקרית. להיפך- ירמיהו טוען שזהו ביזוי של ה' ושל בית המקדש.

נחזור לדברי התלמוד שכבוד הרב לא ציטט:

מאי ולא תכבה

כלומר- חכמים חוזרים לפסוק מירמיהו ושואלים- מה פירוש "לא תכבה". ואז הם עונים:

אמר רב נחמן בר יצחק בשעה שאין בני אדם מצויין לכבותה

כלומר- האש לא תכבה- כשאין אנשים לכבותה. וכשיש אנשים- היא תכבה. ואם חז"ל מאמינים בכוחם של האנשים לכבות את האש הגדולה- קל וחומר שאני. אנשים איבדו בתים, חיים שלמים. כל העיתונים מלאים בסיפורים של האנשים שעושים לילות כימים לטובת כיבוי השריפה. בסיפורם של האנשים שנשרפו למוות בדרכם לסייע. כל העולם מתגייס לעזור, ושם בצד מלחמות ואיבה. עושה שלום במרומיו -מטוסי כיבוי מכל העולם טסים כעת במרומיו- עושה שלום עלינו, ברגעים אלה ממש. כבוד הרב , איך אתה מעז?

בפוסט הבא- מדוע, להבנתי, אלהים לא אוהב להעביר מסרים דרך אש בהר הכרמל.
שבוע טוב ותחזקנה ידי כל העוסקים במלאכה.

6 תגובות:

  1. יש לי בעיה עם הגישה שלך,
    לפני שאמשיך - אבהיר: אין דבר שאני מוצא יותר מרגיז מפרשנות מונופוליסטית. אם בדת, אם בספורט ואם בכל נושא אחר.
    הדברים של הרב עובדיה - במקרה הזה - גם אם מרגיזים, אינם שונים בהרבה מדברייך.
    הוא בחר פשנות אחת ואת בחרת פרשנות אחרת.
    עם הבדל משמעותי אחד, ההקשר וההיקשים.
    את ההקשר ואת ההיקשים הרב עובדיה יודע טוב ממני וטוב ממך (גם אם מפרש אותם לא כמו שאנו רוצים וחושבים).
    לכן, אני רואה בפוסט הזה שלך התנשאות בדיוק מהסוג אותו את מייחסת לרב.
    הוא טוען למונופול (ומנמק)
    וגם את (לצערי, את מנמקת פחות - גם אם את הגישה שלך אני מעדיף).

    שיהיה לכולנו שבוע טוב, לפחות יותר טוב משבוע שעבר.

    השבמחק
  2. אנונימי שלום. ראשית- מוזמן להזדהות. זה חשוב. למה? כי בכל פרשנות יש "מונופול" יש אמירה- כך אני מבין את הדברים. וכך גם את/ה בדבריך- קח אחריות על הביקורת שהיא כמובן לגיטימית. יש איזה תחושת חוסר אונים בציבור החילוני מול ציטוטים כמו של הרב עובדיה. זה מרגיז ואז מה....? אין מה לעשות- שזה שדה לא שלנו.
    ועכשיו שני דברים:
    האחד, אני מנסה לתת לציבור החילוני כלים להבין, להתמצא. איך? באמצעות הקישורים שאולי יאפשרו לקוראים להיות עצמאיים בחיפוש ובקריאה. באמצעות שפה מובנת.
    שני, אתה צודק, גם אני, כמו הרב עובדיה (קטונתי) וכמו כל פרשן- משרטטת נתיב בשבילי אוצר הטקסטים היהודיים. אמתברר, שאפשר לעשות כל מניפולציה על הטקסטים היהודיים, כדי להצדיק את עמדתו של כל אדם. להצדיק שלום, להצדיק מלחמה, להצדיק סוציאליזם ושוויון, להתצדיק גזענות ושנאה, אפילו רצח ראש ממשלה אפשר להצדיק דרך המקורות, כמו שמתוכם אפשר לגנות ולהוקיע את המעשה ואת העושה.

    אינני יודעת הרבה יותר מהאדם הממוצע. וללא ספק יודעת הרבה פחות מהרב. אבל מהמעט שאני יודעת- אני מרגישה מחוייבת לשרטט, או לפחות לאפשר את הקישור לנתיב אחר. מחר השריפה תכבה ונישאר אנחנו- בצורך לשקם ולחיות ביחד.

    השבמחק
  3. א. צודקת, אני אמור להזדהות. מדוע איני עושה זאת? פחד במה אני מניח, קשה לי לעמוד באור.
    אסיר ספק (שאולי קיים) איננו מכירים - הגעתי אלייך דרך קישור שחלקו עמי בפייסבוק.
    אולי אלך על זה, אבל לא היום :-)
    אה, ואני חילוני למהדרין. אגנוסטי כשר.

    ב. נראה לי שהבנת את דבריי מצויין, אך לא את הכוונה שלי.
    איני מוצא טעות בדברייך, גם התגובה הזו שלך, האחרונה - מקובלת עלי ואני מסכים איתה יותר משאביע כאן(אין טעם לחפור בדבר שיש עליו הסכמה,לא?).
    הנקודה אותה אני "מבקר" (ואולי בלי מרכאות?) היא שיש צורך בראיה הוגנת של המציאות האנושית. הגבתי לך גם ברשומה על יעקב ולאה בדיוק באותו נושא.
    אנושיות היא הדרך היחידה! לפרש דברים. אחרת, כל פרשנות היא ביקורת שאינה בונה.
    את הרב עובדיה לא נשנה, לא אני ולא את (אולי זה לא אפשרי, אך לו זה כן היה, עדיין איננו נמצאים איתו כדי לנהל את השיחה..)
    אבל את אזניהם ולבם של אנשים שמסכימים איתו, נוכל גם נוכל לפתוח ולהקשיב.
    וגם את לבו של הציבור החילוני שממילא ניזון בעיקר מארס ושנאה תקשורתית שקרובה יותר לדמגוגיה מאשר לאמת.
    ולא מדובר בסיסמה, עשיתי את זה במהלך כל הסופ"ש האחרון; אני גם מאמין שנחלתי הצלחה מסויימת.

    אני תמיד אומר שבני אדם הם צבעוניים, אם תקח צבע צהוב ותשפוך על אחד מהם - לא תקבל אדם צהוב.
    אם האדם אדום, תקבל כתום, אם כחול, תקבל ירוק..

    לכן, גם את הרב עובדיה ואת דבריו צריך לשפוט מבעד לעיניים אנושיות מוגבלות.
    והקשר?
    הקשר הוא שהכלים שאת נותנת לציבור החילוני צריכים לדבר גם על הרב עובדיה (וזרמים חרדיים אחרים), בסופו של דבר, גם אם אנו חושבים שתפיסתו מעוותת - אני מאמין בלב שלם שכוונותיו (לשיטתו) טובות וטהורות.

    יש בתפילה פסוק שתמיד אהובה עלי פרשנותו הדתית: "יתמו חטאים מן הארץ ורשעים עוד אינם". איננו מתפללים שהרשעים יעלמו ויענשו, אלא שהחטאים יעלמו. כי אם הם יעלמו, אז לא יהיו רשעים.

    השבמחק
  4. נויה שלום
    ממש במקרה הגעתי לבלוג שלך.
    ראיתי את הסיפא שגרמה לי מורת רוח:"כבוד הרב , איך אתה מעז?"
    וכי אין זה תפקידו של אחד מגדולי הפוסקים בדורינו לחוות את דעתו בעניין? גם אם אינך מסכימה איתו.
    האם את חושבת שכבודו אינו מודע לטענותיו של ירמיהו?!
    ידיעת התורה זה לא מאגר מידע, אני מניח שהמחשב יודע יותר תורה מהרב, אלא תורה נקנית בייסורים ובעמל, לא אחרי מקלדת.
    ההשקפה התורנית של הרב היא פועל יוצא של שנים של לימוד בבחינת "אין התורה מתקיימת אלא במי שממית עצמו עליה".
    הרב עשה לילות שלמים ללא שינה כדי למצוא פתח להתרת עגונות לאחר מלחמת יום הכיפורים, הרב בגיל צעיר כבר חיבר חיבורים הלכתיים.
    התורה שלו זה לא רק הבנת הטקסט גרידא, כפי שאתם מתייחסים אליה, אלא דבר הרבה יותר עמוק, תורה שנובעת מחיים של קדושה וסיוע מלעילא.
    אז את כותבת איך אתה מעז? אם הוא לא יעיז אז מי כן ?

    השבמחק
  5. יפה כתבת. יהיה גם נחמד, כתרגיל מחשבתי, לברר בדיוק למה כוונת חז"ל בחילול שבת. אני חושבת שלחברינו אלי ישי צפויה הפתעה קלה.

    אולי, כדי לא לבלבל אותו, בכל זאת חג, כדאי שיחזור קצת למסכת שבת, סוגיית "במה מדליקין", בה עושים חז"ל סלטה ושלושה פליק-פלאקים לאחור כדי להראות שהמטרה היא להגדיל את אור החג, ולא לשקוע שוב ושוב לתוך סאגת הלאומנות.

    בהצלחה, כבוד השר.

    השבמחק
  6. נויה, אני כחרדי אשמח לענות לך על כל השאלות והקושיות וכל דבר שתרצי לדעת. אבל, חשוב לי שנסכים שנינו שהמטרה היא נקודת האמת. אם את תשכנעי אותי שהרב עובדיה הגזים אני אודה בזה, אבל אם אני אשכנע אותך על טעותך, אל תקשיחי את ליבך אלא הודי עליה גם.
    אם את מסכימה, אז אשמח אם תערכי בנקודות מסודרות את כל טיעונייך ובעזרת ה' יתברך נעשה ונצליח!

    השבמחק