מאגר מידע ספרות הקודש ילדים - בקרוב על יסודי מורים דף הבית מקראנט

יום שישי, 1 ביולי 2011






פרשת חוקת גדושה ומלאה בעניינים. עם ישראל ממשיך את דרכו במדבר- והפרתקאות ומכשולים בכל פינה- עמים שרוצים להתקיף אותנו, מחסור במים וסיפור מי מריבה, מגפות, מרים ואהרון מתים- ומשה נשאר לבד. העם מתלונן, בקיצור- המסע קשה ומורכב.
אחת הסצינות בפרשה, היא הסצינה של נחש הנחושת. נחש הנחושת- המוכר לנו היום ממעליות נחושתן בשל שמו- וכמל הרפואה- בשל תכונתו- כאן מסיפור הזה. מה הסיפור?
עם ישראל שוב מתלונן- אלוהים שלח עליהם מגפת נחשים- ואז- האם מבקש סליחה ומתחנן על חייו- ואלהים מורה למשה לעשות נחש נחושת- ומי שיסתכל עליו- יירפא מנשיכת הנחש. בתמונה- נחש נחושת מהמאה ה 13 לפנה"ס
נחש הנחושת, מתברר ששרד את כל הנדודים במדבר, את כל תקופת השופטים ואת מרבית תקופת המלכים - כשקוראים בספר מלכים ב יח- מסופר על חזקיהו מלך יהודה, שהתמודד מול מתקפה אשורית.שהוביל את חציבת נקבת השילוח כחלק מהתכוננות הצבאית, והוא זה שריכז את הפולחן בבית המקדש, כחלק מהתכוננות החברתית וגם הדתית. פתאום הוא שולף את נחש הנחושת –
אם כך- לנחש הנחושות יש כאלה כוחות אדירים?!
הסיפור הזה המעלה כמה בעיות- ראשית- איך יכול להיות שחפץ מביא לריפוי? – אלילי, פגאני, מכשפי- והרי התרבות שלנו מתנגדת לחפץ, לאלילות, למעשי הקוסמות. וחזל שואלים בפליאה- וכי נחש ממית? וכי נחש מחיה? כלמר- ממתי יש לחפץ כוחות ריפוי, כוחות אלוהיים? (עוד עלנס ומאיג המקרא- קישור למאמר של פרופ זקוביץ)
שנית- מה פתאום נחש?
וחוקרי מזרח קדום יגידו שיש כאן התנגדות למיתוס הנחש כאל במזופוטמיה...לשוגמה בסיפורי עלילות גלגמש- שם מסופר שהנחש גנב את סוד החיים... כמו שסיפור גן העדן- בו הנחש נענש- זה סוג של התנגדות לנחש.
שנית- איך יכול להיות שהנחש מרפא- הרי הנחש הוא הממית ! רופאים ודאי יגידו שזה סוד החיסון.... להשתמש בדבר- כנגדו. אלא שברפואה יש לכך הסבר ביולוגי. אני מבקשת להציע רעיון פילוסופי- שמטרתו לשחרר את האדם מהדבר, מהחפץ, מהסמל המוחשי.
זהו רעיון ההיפוך- נחש יכול להביא אסון ולהביא ריפוי. כיצד? כיוון שאין כח בדבר עצמו. הפעולה היא המעניקה את המשמעות. כשם שבעניין פרשה אדומה, המופיע בתחילת הפרשה, הפרה המתה- היא המטהרת מטומאת המת. הטומאה יכולה להפוך לטהרה- באופן פרדוקסלי דרך המוות. אין משמעות לדבר עצמו אלא לטקס, לכוונה.
ולכן חזקיהו המל, לאחר כל כך הרבה שנים שנחש הנחושת שרד בישראל- הוא שולף נחש הנחושת- כדי לבטל אותו. הוא מכתת אותו- כלומר משנה את צורתו כדי לבטל את האפשרות שהנחש יתפס כמכשיר בעל עצמה בפני עצמו- וכדי לחזק את האמונה של העם במופשט.
חזל שואלים- וכי נחש ממית או נחש מחיה?!" , ועונה: "אלא, בזמן שישראל מסתכלין כלפי מעלה (=מרימים ראשם ופונים אל ה') ומשעבדין את ליבם לאביהן שבשמים (=מגלים אמונה עמוקה) - היו מתרפאים..." (פרק ג', משנה ח')
כלומר- אין משמעות לחפץ אלא לכוונה


שבת שלום! שיר על קסם לסיום


מוזמנים לקרוא, להגיב, להפיץ, להתכוון, להפוך.






2 comments:

  1. מאד מרתק אבל נעלמות אותיות,אז אנא,תעשי הגעה לפני פרסום,שכן חלק מהמשפטים לא מובנים.
    שבת שלום

    השבמחק
  2. מקסים. אני מאוד מתחברת לכך שהאמונה והכוונה הן המשמעותיות, וזה למעשה מה שנותן כוח לחפץ, וכוח בכלל למעשים שלנו ולקיום שלנו בחיים אלה.
    יופי.
    שבת שלום

    השבמחק