מאגר מידע ספרות הקודש ילדים - בקרוב על יסודי מורים דף הבית מקראנט

יום שישי, 13 בינואר 2012

פרשת שמות. על תכונות נדרשות ממנהיג. למקרה שעוד מישהו יכריז על כניסה לעולם הפוליטיקה. למקרה שנעמוד בפני בחירה.






בימים אלה- גם בימים אלה- הזירה הפוליטית רוחשת ובוערת- סיימנו קיץ של צדק חברתי, של שיא מאבק חברתי למען החזרת גלעד שליט, הרבה קבוצות חברתיות שמתועררות ודורשות את זכותן, והנה עם בוא החורף, מצטרפות דמויות מוכרות לעולם הפוליטיקה- בתחושה שהם האנשים הנכונים ברגע הנכון.
בתמונה: משה והסנה הבוער. ילדי העולם מציירים תנ"ך.






איך יודעים מי המנהיג הנכון? איך יודעים מתי הרגע הנכון? אילו תכונות נדרשות לאדם שרואה את עצמו או מציע את עצמו כמנהיג?
פרשת שמות – פותחת בשמות- המון שמות. אבל רק אחד מנהיג. פרשת שמות מציגה בפנינו את המנהיג הבא.






הפרשה , פרשת שמות- תופסת את בני ישראל בבעיה קשה- משפחת יעקב כולה במצרים- כי יוסף סידר להם שם אוכל וחסות, הם הולכים ומתרבים, אבל אז יעקב ויוסף מתים, וקם מלך חדש- שלא ידע את יוסף. מלך שרואה במשפחה האת, בשבט הזה, איום- ומפחד שברגע מלחמה- הם יקומו נגדו. פרעה מחליט להעביד את העברים. אבל הם? וְכַאֲשֶׁר יְעַנּוּ אֹתוֹ כֵּן יִרְבֶּה וְכֵן יִפְרֹץ... אז פרעה מחליט להרוג אותם, עוד כשהם קטנים- כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו.
דרוש מנהיג.







ואז נכנס לתמונה משה. ודרך היכרות עם הדמות שלו, לא רק בפרשה הזו- אפשר לשאול שאלות על מנהיגות. הרגעים האלה, הרגעים הראשונים- הם רגעים מכוננים. בזכות מה נבחר משה להיות מנהיג?







יש דברים הקשורים בחומרים מהם הוא ניזון- הוא בן לאמא שהחליטה שהיא את הבן שלה לא הורגת. ויהי מה. ושמה אותו בתיבה ושלחה אותו ליאור. אני הייתי בנילוס- פחד אלוהים. ויש לו אחות ששמרה עליו. אז אולי יש משהו בגנים או בחוויה הבסיסית של אדם - לתושיה, לאי השלמה עם גורל, לעשיה, ליכולת לעשות מעשה, לעצב מציאות חדשה. זאת תכונה של מנהיגים.







ואולי זאת החמלה שהוא חש, כאשר בת פרעה חומלת עליו ומשה אותו מן המים. גם היא- פועלת באופן מנוגד להגיון, למעמד של בת פרעה-ופועלת מתוך חמלה. לא חשוב עכשיו מעמדות או הנחיות אכזריות. יש כאן תינוק. וזאת תכונה של מנהיגים.






אחר כך, משה, שגדל בבית פרעה, רואה מצרי מכה איש עברי. הוא מתערב, מכה את המצרי וטומן את גופתו בחול. יש לו חוש צדק מפותח, והוא מאוד מעשי, אבל הוא רצח. תכונה של מנהיג? לרצוח? לא. אבל חוש הצדק שלו עד כדי מפותח- שהוא לא מסוגל לראות פגיעה באדם חלש. גם במחיר חייו של החזק. והוא חייב לעשות. לא יכול להישאר אדיש מול עוולה חברתית וחוסר צדק. תכונה של מנהיגים.






מתברר ששמעו עליו, הוא בורח למדבר. וגם שם, כאשר בנות יתרו מול הבאר, ורועים אחרים מתנכלים להם ומבקשים לפגוע בהן-. פועל למען בנות יתרו. באומץ, בחמלה. ומתווסף כאן עניין משמעתי- הוא לבד במדבר, לא בן מלך ומתברר שתכונת הצדק קיימת בו ובתוכו. גם באופן בלתי תלוי בארמון שמאחוריו.






והרגע היפה ביותר הוא רגע הסנה. ה' מתגלה על משה בסנה פלאי, סנה שעולה באש אך לא אוכל. לא נשרף- ומבקש של נעליך.. ומצווה על משה להושיע את ישראל.. ומשה- אותו משה- לא קוטף בשמחה את המינוי ופותח בקבוק שמפניה- אלא שואל בעדינות ובזהירות מִי אָנֹכִי כִּי אֵלֵךְ אֶל-פַּרְעֹה וְכִי אוֹצִיא אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם.... וה' מסביר לו.ושוב משה צנוע- וַיֹּאמֶר וְהֵן לֹא-יַאֲמִינוּ לִי וְלֹא יִשְׁמְעוּ בְּקֹלִי ....וה' נותן לו סימנים- המטה הופך לנחש ובחזרה, והיד המצורעת... וה' כבר מדבר על המכה הראשונה, אבל משה... עדיין זהיר וצנוע אל מול המשימה שעומדת בפניו. -לא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי גַּם מִתְּמוֹל גַּם מִשִּׁלְשֹׁם גַּם מֵאָז דַּבֶּרְךָ אֶל-עַבְדֶּךָ כִּי כְבַד-פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן אָנֹכִי.
אני לא מתאים לתפקיד- אתה אלוהים- בסדר- והניסים שלך- בסדר- אבל אני- אומר משה- לא מתאים. התפקיד מצריך תכונות שאין לי. אומר ולא מבין שבדבריו אלה הוא אומר בדיוק מה שנדרש למנהיג- צניעות, זהירות, לפעמים גמגום. זאת תכונה של מנהיג
ואחרי כל זאת- משה נפרד מיתרו- ואומר שילך לראות מה שלום אחיו- אלהים נגלה אליו עכשיו! עשה ניסים! קונצים! והוא עדיין רואה את העברים- כאחיו. הוא יודע וזוכר מה הזהות שלו ולמי הוא מחוייב.


מעניין שהפרשה מתחילה בשמות, ומתמקדת באיש אחד שה' בחר כדי להוביל את כל השמות. את ההמון הרב. מעניין במי נבחר אנחנו, לאור ההצהרות על המנהיגות שהצהירו השבוע. מעניין אם נמצא מישהו בתכונות ולו דומות לשל משה- בעל חוש צדק, מעשי, שיש בו חמלה כלפי כל אדם, אמיץ, ויחד עם זאת צנוע, מהסס, זהיר ומגמגם.

פרסומות:
הרשמה לקורסים שלי "קצרים" בעלמא, בית לתרבות עברית,
"נשים מפתות במקרא ולא במקרה"- 5 הרצאות בנושא נשים במקרא- בימי ג' מתאריך 14.2. לפרטים והרשמה
חמישה סיפורי נביאים- מי מסתתר מאחורי המסכה? בימי ג' מתאריך 29.4. לפרטים והרשמה



השיר מוקדש בהבה פרגון והערכה לכל מי שבוחר לעסוק במערובות חברתית ובשינוי פני החברה- מי בהפגנה ומי כמחוקק.

שבת שלום!




תגובה 1: