מאגר מידע ספרות הקודש ילדים - בקרוב על יסודי מורים דף הבית מקראנט

יום שישי, 3 בינואר 2014

פרשת בא.הכלבים לא נובחים והשיירה עוברת.

פרשת בא. 

אני רוצה לדבר היום על שתיקה. על חוסר צדק ועל שתיקה על מול חוסר הצדק. על מצבים בהם איש אינו מעז למחות. (פרשת בא, ספר שמות

המצב במצרים. כאוטי. ארבה, חושך. בכורות. אצל המצרים- הכל קורס. היבול נפגע, אין פרנסה (אחרי 7 מכות שכבר עברו), חושך אצלם, בזמן שאצל העברים יש אור. וַיֵּט מֹשֶׁה אֶת-יָדוֹ, עַל-הַשָּׁמָיִם; וַיְהִי חֹשֶׁךְ-אֲפֵלָה בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרַיִם, שְׁלֹשֶׁת יָמִים. י,כג לֹא-רָאוּ אִישׁ אֶת-אָחִיו, וְלֹא-קָמוּ אִישׁ מִתַּחְתָּיו--שְׁלֹשֶׁת יָמִים; וּלְכָל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הָיָה אוֹר, בְּמוֹשְׁבֹתָם (שמות י 23-22) והמכה הקשה מכל- בכורות המצרים מתים. חורבן. מכה אחרי מכה אחרי מכה אצל המצרים. העברים, לעומתם- בדרך לגאולה. יציאה מעבדות לחירות.
אני קוראת את הדברים ומזדעזעת. מה, בעבור החירות של העברים- המצרים סובלים? מתענים? ולא רק זאת, אלא שהכבדת לבו של פרעה הייתה מעשה מכוון של ה', כדי שישראל יראו את חוזק ידו של ה'? במילים פשוטות- ה' עושה דאווינים על ישראל על חשבון המצרים?
ובעודי מזדעזעת, הטקסט באופן גלוי מסכים איתי:
"...לְמַעַן, תֵּדְעוּן, אֲשֶׁר יַפְלֶה ה', בֵּין מִצְרַיִם וּבֵין יִשְׂרָאֵל"

כן, ה' מפלה באופן גלוי בין מצרים לבין ישראל. ולא רצון אלא שכל הפעולות הן למען שנדע זאת. שישראל המועדפים. שיש אפליה. לא עליתי כאן על איזה חידוש.
עכשיו דמיינו את התמונה הנוראה. ותקשיבו לתמונה הנוראה הזו, כי אנחנו אחרי החושך. תקשיבו לצעקה של המצרים, אל מול השתיקה של העברים. השתיקה בביטוי "לא יחרץ כלב לשונו" שמשמעו- איש אינו מעז למחות:
יא,ה וּמֵת כָּל-בְּכוֹר, בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם--מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל-כִּסְאוֹ, עַד בְּכוֹר הַשִּׁפְחָה אֲשֶׁר אַחַר הָרֵחָיִם; וְכֹל, בְּכוֹר בְּהֵמָה יא,ו וְהָיְתָה צְעָקָה גְדֹלָה, בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרָיִם, אֲשֶׁר כָּמֹהוּ לֹא נִהְיָתָה, וְכָמֹהוּ לֹא תֹסִף יא ז וּלְכֹל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לֹא יֶחֱרַץ-כֶּלֶב לְשֹׁנוֹ, לְמֵאִישׁ, וְעַד-בְּהֵמָה--לְמַעַן, תֵּדְעוּן, אֲשֶׁר יַפְלֶה ה', בֵּין מִצְרַיִם וּבֵין יִשְׂרָאֵל"

אני רואה בפרשה הזו את המצרים כקורבנות ברצון של ה' לכופף את שריר האמונה של ישראל. ולא רק זאת, אלא שישראל עצמם קורבנות, מושתקים. איש אינו מעז למחות.  גם אם היה בהם רצון למחות כנגד האפליה- נאסר זאת עליהם. וקול המוסר הפנימי שנזעק מול עוולה שנעשית למי שמולך- מושתק.
אלה משטרים חשוכים. זה דיכוי. מנגד- זו חובה שלנו לזעוק, לצעוק, לא להשתיק את קול המוסר כשנעשה עוול.
אז נכון שלפעמים המלחמה היא סכום אפס- או אני או אתה. אבל גם אז- גם עכשיו- חובה עלינו לחרוץ לשוננו. להגיד ולדבר כשנשמעת צעקה גדולה של אנשים שמולנו, שלא עוול בכפם. ולא לתת יד לאפליה- גלויה וסמויה. 

שבת שלום




2 תגובות:

  1. תודה.
    אני לא כל כך מבין. מי כאן המדכא? מי המפלה? מי המשתיק ?
    אם זה האל - מה זה רלוונטי ל'משטרים חשוכים' ?
    לא כל כך הבנתי את הערבוב בין השאלה התאולוגית לשאלה המוסרית (אנושית) , אשמח אם תחדדי.

    השבמחק
  2. שלום זה הסיפור שלי! הייתי נשואה שבע שנים בלי ילד, ובגלל זה בעלי התחיל להתנהג בצורה מוזרה, חוזר הביתה לאחרונה ולא מבלה איתי יותר והוא אמר שהוא רוצה להתגרש. אז נעשיתי מאוד עצוב ואבוד בחיים כי הרופא אמר לי שאין דרך להיכנס להריון זה באמת ממרר לי את החיים. עד שנתקלתי בחבר שסיפר לי על DR APATA מהאינטרנט, איך הוא עזר לנשים רבות עם בעיות דומות שעברתי אז פניתי אליו בכתובת:(drapata4@gmail.com) והסברתי לו, הוא סיפר לי הכל צריך לספק לפני שהוא יכול להטיל את הכישוף על המפגש כדי להחזיר את בעלי, מה שעשיתי, והוא שלח תפילה עוצמתית שהייתי צריך לומר באמצע הלילה כשהטיל את כישוף האהבה. זה היה נס 24 שעות מאוחר יותר בעלי היחיד חזר אליי והתנצל על כל מה שעשה ואמר לי שהוא מוכן לתמוך בי בכל מה שאני רוצה, התקשר מהר ל-DR APATA ותגיד לו מה קורה בזה רגע והוא גם הכין ושלח לי תרופה צמחית שלדבריו תרפא כל מחלה או זיהום לא רצויים שמנעו ממני להרות ואז הנחה אותי איך להשתמש בה לפני הפגישה עם בעלי. כאן לאחר השימוש בצמח ובשורש המקומיים האלה, כמה שבועות לאחר מכן התחלתי להרגיש סימני הריון על כל הגוף, הייתי ממש בהריון ורק ילדתי ​​בן תינוק בגיל חודש. אני נשבע שכל העולם יגלה על DR APATA שהציל את מערכת היחסים שלי, וזה גם נותן לי ילדים שאני יכול לקרוא להם בגאווה היום. לכל אישה שחושבת שזה בלתי אפשרי, הנה הזדמנות לחייך ולהביא אושר למשפחתך, אנא צור קשר עם DR APATA בדוא"ל בכתובת: (drapata4@gmail.com). או WhatsApp/Viber אותו באמצעות +1(425) 477-2744, אכן, הוא אלוהים שנשלח להביא מאהבים אבודים ולהביא לך אושר..

    השבמחק