מאגר מידע ספרות הקודש ילדים - בקרוב על יסודי מורים דף הבית מקראנט

יום ראשון, 13 ביוני 2010

פרשת קורח

כיצד נבחר מנהיג?
מינוי אלוהי- או תחושה של מינוי אלוהי?
שלטון העם- הציבור מחליט מי המנהיג הראוי- דמוקרטיה?
בזכות כוח, אלימות- השתלטות כוחנית על השלטון? בדרך של מינוי- כישורים מיוחדים, רלוונטיים לתפקיד?
בדרך של קשרים, קומבינות?
בפרשה שלנו, פרשת קורח, באים קרח ובני עדתו יחד עם נציגים משבט ראובן, ומפנים כלפי משה שאלה, קשה נוקבת מתריסה- המערערת את סמכותו של משה- מדוע תתנשאו על קהל ה'- כלומר- מי שמכם להיות מנהיגים. ממש- קריאה למרד.
באיזה נימוק? כל העדה, כולם קדושים. כלומר- בשם השוויון, דורש קרח, בלווית בני ראובן, מה כוח המינוי של משה. בהחלט דרישה הגיונית- מה שהיום היינו קוראים "זכות הציבור לדעת" או – "מבקר המדינה". וגם הנימוק הגיוני- כולנו שווים בפני האל. עד כאן טוב ויפה. משה מזמין אותם לבירור שיתקיים למחרת, בפני בורא עולם. האם הוא חושב שיש צדק בדבריהם ולמעשה מצטרף לטענתם? או שהוא סומך על אלוהים שיעשה סדר- ואלוהים כבר יטפל בהם? לפני שנגיע לבירור, נבין מדוע דווקא קורח ובני ראובן, הם אלה שהתעוררו בזעקת השוויון. באיזה נקודה פוגעת בהם המנהיגות של משה? במילים פשוטות- מה הבעיה שלהם? ראובן, כזכור לנו, הוא הבן הבכור מבין בניו של יעקב אבינו. יוסף- היה הבן האהוב. יהודה- הבן הכריזמטי. וראובן...? הבן הבכור אמנם- אבל זה שלא זוכה למעמד בזכות הבכורה שלו. אני מזכירה שהקומבינטור הזה, הוא זה שסידר לאמא שלו לאה דודאים כדי שאבא יעקב ישכב איתה. ולא רק זאת אלא גם שכב עם בלהה, אשת אביו, מעשה הוא קריאה למרד באבא- כמו שעשה אבשלום לדוד. הוא האח הבכור שכאשר רצו להרוג את יוסף, הוא נזעק והציע- למה להרוג אותו- בואו נזרוק אותו לבור. כלומר- הוא ימות... אבל אנחנו לא היה לנו דם על הידיים. ידינו לא הייתה במעל. קומניבטור מספר אחת. אמנם,אנחנו זוכרים שבמשפחה שלו, משפחת יעקב, זה שהבכור נדפק שזה עניין גנטי, אבל ראובן- לא מוותר, ורוצה את המנהיגות על העם. אבל, כפי שהבנו, ראובן הוא לא הדמות המרכזית בסיפור. הוא יודע להצטרף, אבל הוא אינו מנהיג אמיתי. המנהיג האמיתי של המרד הוא קורח. מיהו קורח? קורח הוא מבני שבט לוי, כמו משה ואהרון. קורח, כפי שמלמד הפסוק הראשון בפרשה – הוא בן יצהר. יצהר הוא אח של עמרם- אבא של משה ואהרון. יעני- משה ואהרון הם בני דודים של קורח. כלומר- שני הבנים של עמרם הם בעלי תפקידים- משה הנביא ואהרון הוא הכהן. ולא רק זאת, אלא כשצריך למנות נשיא על העם- משה לא ממנה את הבנים של האח הבא בתור אחרי עמרם- יצהר- כלומר את בנו של יצהר- קורח, אלא ממנה לתפקיד נשיא אליצפן בן עוזיאל. עוזיאל- האח הקטן מבין האחים- זוכה לבן בעל תפקיד. קורח, בתפישה שלו, מגיע לו- למה? כי הוא הבא בתור. הוא לא זועק לשוויון ולצדק עקרוני- אלא זועק לצדק שלו- רק כשדפקו אותו. הוא רוצה את הקומבינה שמגיעה לו על פי דין. אפשר להיות ביקורתיים כלפיו- וגם חז"ל באמת מציגים אותו כמורד חצוף.ואכן- בפתרון שהיה מקובל בכמה משטרים טוטליטריים- הם נענשים והאדמה בולעת אותם. אבל אפשר גם לראות את האמת ואת היופי שבדבריו של קורח. אינני יודעת מה המניע שלו לרצות להיות בתפקיד מנהיגות. אבל המנהיגות אינה רק הילה, אלא גם עול ואחריות. אם נאמין לנימוק הזה- הוא רוצה להיות מעורב, לקבל החלטות, להוביל. לקחת אחריות. ולא רק זאת- הוא מוכן להתעמת עם משה, המנהיג שיש לו גיבוי אלוהי מוחלט. בחוצפה, באומץ, גם במחיר הכבד שהוא משלם אחר כך. ועל כך שהוא צועק רק איפה שכואב לו- בואו לא נהיה צבועים, הרי כל אחד זועק ופועל איפה שכואב לו, ולא איפה שכואב לאחר. ככה אנחנו. אבל הלוואי והיינו יוצאים לרחובות ועושים מעשים ודואגים לעקרונות, ערכים, מציאות שחשובה לנו. הלוואי וכל אחד מאיתנו היה קם ועושה מעשה איפה שכואב לו. שהיה מרגיש שיש בכוחו ואף מחובתו לעשות שינוי. שהיה מוביל ומאבק למען הדברים שחשובים לו, ולא מקבל אותם כמות שהם. מציאת היופי בדברי קורח- אינה רק המצאה שלי. גם חז"ל רואים את היופי שבו. ואפילו בתהילים, ניתן לקורח המקום כמי ששר שירי הלל לה'. הוא לא נשלל באופן גורף. ואם חז"ל ומחבר תהילים מוצאים במורד את היופי- קל וחומר שאנחנו.

2 comments:

  1. שלום נויה,
    דוקא יש לי ראיה שונה על סיפור קורח ועדתו. לפיה דוקא משה יוצא חסר תגובה רציונלית. קורח בא בבקשות לגיטימיות לפחות לכאורה.
    אם זה מעניין אותך אוכל לשלוח לך דף שהכנתי בנידון.
    מה שלומך חוץ מזה?
    גבי קייזר

    השבמחק
  2. הי גבי יקרה. אשמח מאוד אם תפרסמי כאן את הדף- לשאלה האם הבקשות של קורח לגיטימיות. ושלומי מצוין:-) מה שלומך את?

    השבמחק